Bildeserie fra en av de mest ufortjent oversette filmene de siste årene

På tide å dra filmen Yatzy opp fra glemselen, en glemsel som den havnet i så altfor tidlig! Katja Eyde Jacobsens regidebut har et svært konvensjonelt handlingforløp. En på utsiden tøff og aggressiv, men på innsiden traumatisert og svært usikker fostergutt fra Oslo blir plassert i en familie på bygda. Han blir forelsket i den kuleste jenta på skolen – noe som selvfølgelig ikke er populært blant de kule gutta med rånebiler og bleika hår. Men det er ikke selve handlingsforløpet som er filmens hovedfokus – og det er utførelsen av og fremstillingen av dette handlingsforløpet som gjør dette til en god film og en svært spennende regidebut. Filmen er mer opptatt av karakterene enn handlingen og den er dvelende og poetisk i stilen. Visuelt kombinerer den harmonisk mellom et naturalistisk foto, mer stiliserte sekvenser og innklipp med «hjemmevideo-estetikk» fra fostergutten, Daggi, sitt videokamera. Stilististisk minner den svært mye om ungdomsfilmene til Gus Van Sant og med The Knife på lydsporet skaper den en stemning og varme som skiller seg vært tydelig fra andre norske ungdomsfilmer. Skuespillet er litt varierende, men for det meste ganske bra. Men en av filmens største styrker er skuespillernes ansikter som passer perfekt til rollene og som har en evne til å subtilt uttrykke mange følelser med små ansiktsuttrykk og blikk. De underbygger filmens varme og nyanserte karakterfremstillinger på en ypperlig måte. I konteksten av norske ungdomsfilmer og norsk film generelt er det også svært befriende at filmen ikke iherdig prøver å være morsom og kul, men tør å stole på at alvoret, med skjøre karakterfremstillinger og poetiske bilder, er nok til å fenge publikum. Dessverre for filmen hadde den en helt uforståelig og mislykket promotering som fra et voksent perspektiv prøvde å gjøre filmen «kul» og satte den i sammenheng med filmer som den elendige Switch og lignende.

Som en helhet er kanskje filmen litt tynn og banal med tanke på historien, men Den Norske Filmskole-utdannete Katja Eyde Jacobsen burde fått/få oppmerksomhet for denne filmen hvor hun viser stort potensiale og tendenser til noe veldig, veldig bra!

Bildeserie: